Driessens & van den Baar

Het kunstenaarsduo Nicole Driessens en Ivo van den Baar werkt sinds 1999 samen.
Zij wonen en werken in Rotterdam Oud Charlois.

Hun kunstenaarschap heeft zich ontwikkeld rond de vraag op welke manier de realiteit van hun directe omgeving kan worden verwerkt tot kunst. De centrale waarde van hun werk is het onderzoek naar de wijze waarop dit mogelijk is. Welke beelden uit hun realiteit kunnen worden getransformeerd tot kunst en wat is dan de betekenis van het ontstane werk en de betekenis van het kunstenaarschap zelf ? Gaat het om engagement , een aanklacht of om een puur beeldende uitspraak ? De op straat aangetroffen readymades van bergen grof vuil , doodgereden duiven of verdorde boeketten zijn de sporen van het menselijk bestaan. Het zijn hedendaagse versies van het klassieke stilleven, zoals Vanitas, ons wijzend op de tijdelijkheid van ons bestaan. Dit alles vormt een visuele database, die vertelt over de voortdurende zoektocht van de mens naar een plek op aarde om te kunnen leven.

Migratie is een continu terugkerend onderwerp als gevolg van hun eigen reizend bestaan als kunstenaar, maar nog meer door de maatschappelijke vraag naar de betekenis van voortdurende migratiebewegingen van mensen in en buiten Europa als gevolg van armoede, oorlogen, natuurrampen of economische druk. Welke beelden zijn daar aan gekoppeld, in hun directe omgeving Rotterdam en elders? De series Viltplanten, City Scapes, Traces en Duinkerke zijn hier een direct gevolg van.

Het werk van Driessens & van den Baar getuigt van een grote liefde voor materiaal en ambachten. In de aandacht voor het maken van de werken met voornamelijk textiel en epoxyhars schuilt een belangrijke betekenis. Beide materialen zijn zowel in twee als drie dimensies te gebruik. Ze beschikken over een uitgebreid scala aan technische mogelijkheden en zeggingskracht. Kunstwerken kunnen zowel schilderkunstig als beeldhouwkunstig worden ontwikkeld afhankelijk van de toegepaste technieken, die veel aandacht en tijd vergen. De trivialiteit van de gekozen onderwerpen wordt opgeheven door de tijd die er aan een kunstwerk is besteed. Het vuil wordt de bron van schoonheid.

Door deze transformatie brengen Driessens & van den Baar de rauwe buitenwereld opnieuw in huis, maar deze keer als kunstwerken. De toeschouwer zal vanaf nu met een andere blik naar zijn omgeving kijken.