Maartje Dijkstra

COUTURE X-TECHNOLOGIE

Maartje studeerde af in modevormgeving aan de ARTEZ (Arnhem), Nederland. Tijdens haar studie deed ze een stage bij het bedrijf van Alexander McQueen in Londen, waar haar interesse in Couture zich meer ontwikkelde. Na haar afstuderen besloot ze niet voor een groot modehuis te gaan werken waar ze het werk van een ander zou moeten creëren, het verhaal en de droom van de ontwerper. Ze koos ervoor om haar eigen Couture X-technologiestudio te beginnen, om vrij te kunnen zijn in de kunst van het ontwerpen, om haar eigen verhaal te creëren.

Binnen haar label ontwerpt ze sculpturale, volledig met de hand uitgevoerde modecollecties en accessoires, interactieve Couture designs en innovatief hand (3D) geprint textiel.

“In de mode geloof ik dat innovatie begint met verbeeldingskracht”.

Het gebruik van sculpturale vormen is ontstaan vanuit de fascinatie en vrijheid om het lichaam op een speciale manier te vervreemden met behulp van mode als een hulpmiddel. Andere belangrijke inspiratiebronnen die cruciaal zijn voor haar ontwerpproces zijn verbeelding, elektronische muziek, melancholie en complexiteit in de natuur.

In haar werk als modeontwerper is er minder focus op het praktische en daarom heeft ze de vrijheid om mogelijkheden te creëren en tonen. Ze is nieuwsgierig naar wat ons te wachten staat en ontwerpt daarom met het oog op de toekomst. Deze manier van ontwerpen komt tot uiting door techniek en vakmanschap te integreren in een onlosmakelijk geheel; het creëren van een unieke stijl.

Door haar drive kon Couture innovatiever zijn. Ze begon technologie letterlijk in haar werk te integreren, wat leidde tot een experimentele omgeving binnen haar studio en tot eindeloze mogelijkheden. Toevoeging van technologie verrijkte de ervaring van de kijker zoals bijvoorbeeld elementen die bewegen binnen het ontwerp, bestuurd door kleine motoren, onderdelen die uit een jurk omhoog vliegen met behulp van mini-drones. Denk ook aan textiel dat op een bijzondere manier oplicht. Ze verbreedde haar manieren van uitdrukken door nieuw, onconventioneel textiel te ontwikkelen. Het zijn expressievormen die technologie als hulpmiddel gebruiken. Handmatig (3D) printen is een term die ze ontwikkelde door het gebruik van een 3Doodler op een niet reguliere manier, waardoor complexe en unieke materiële uitdrukkingen ontstaan. De doodler heeft dezelfde functie als een digitale 3D-printer, waarbij gesmolten (gerecycled) flexibel plastic wordt gebruikt om onderdelen op te bouwen, maar nu gecontroleerd met de hand in de vorm van een pen.

Handgetekende prints en illustraties werden een kenmerkend element in haar label vanaf het begin, dus deze techniek past heel goed in haar manier van produceren. Ze leerde door de jaren heen de 3D-pen te beheersen en daar zijn veel nieuwe ideeën uit voortgekomen. Ze begon andere oppervlakten te ontdekken, zoals glinsterende kristallen, antieke sieraden, glas, spiegels en nog veel meer. Honderden kleine, handgeprinte sporen werden voor haar een manier om een ​​uniek 3D-ontwerp op te bouwen. Eén ontwerp kan tot 1000 uur kosten om op te bouwen, dus erg tijdrovend, maar voor haar is het het meest opwindende en lonende deel van het ontwerpproces.